– Nie mamy jednego produktu, który kojarzy się z naszym regionem – tłumaczy Iwona Karolewska, sekretarz w Starostwie Powiatowym w Świeciu. – Wyszliśmy więc z założenia, że w różnorodności jest nasza siła. Dlatego promujemy się hasłem „Jedz i wypoczywaj w naszym regionie”. Staramy się promować wszystko, co jest związane ze zdrowym stylem życia, ale również bezpieczeństwem. Stąd też w naszych tegorocznych materiałach pojawiły się bidony na wodę do roweru, ale również kamizelki odblaskowe – dodaje.
Ostatnio wielką popularnością cieszą się również ramki do tablic rejestracyjnych do aut z napisem „powiat świecki” oraz obramowaniem z kociewskich kolorowych kwiatów. – Mamy tylko 500 egzemplarzy takich ramek – mówi Karolewska. – Nie rozdajemy ich, ale są one nagrodami w różnych konkursach, które ogłaszamy w portalach społecznościowych – dodaje.
Prawie dwa lata temu powiat wydał mapę pasji, która promuje ciekawe miejsca w naszym regionie, również pod względem kulinarnym. Na papierowej mapie mamy barwne i humorystyczne rysunki, gdzie można np. kupić miód, popływać w kajaku czy pobiegać. Mapę zaprojektował plastyk z LOT Kociewie. – Co roku ją aktualizujemy, choć wolnego miejsca nie ma tam już zbyt wiele – mówi sekretarz. – Dlatego tak ważna jest druga strona tej publikacji, gdzie można znaleźć krótkie informacje o każdej z atrakcji, łącznie z adresami i numerami telefonów – dodaje.
Co ciekawe, na podstawie mapy pasji zostały stworzone plastikowe puzzle dla dzieci. – Cieszą się one dużą popularnością, szczególnie wśród najmłodszych turystów – tłumaczy Karolewska.
Blog podróżniczy
Starostwo co roku wydaje też kilka nowych publikacji o naszym regionie. – Na koniec roku przygotowujemy prawdziwy rarytas książkowy – zdradza Karolewska. – To będzie coś w rodzaju bloga podróżniczego po naszym regionie. Dość nietuzinkowego, bo nasi autorzy np. wybiorą się na obrączkowanie zimorodków we Wdeckim Parku Krajobrazowym czy spróbują dociec, co oznaczają kamienne twarze w Świeciu – dodaje.
Tradycyjnie nasz powiat będzie można zobaczyć na Jarmarku Dominikańskim podczas Dnia Kociewskiego, a 16 czerwca na „Kociewskich uciechach” w Muzeum Etnograficznym w Toruniu.
Nie zabraknie ich też w najbliższy weekend na inauguracji sezonu turystycznego w Świeciu i w Tleniu.
Na wydarzenia kulturalne i sportowe
Na wszystkie zadania związane z szeroko rozumianą promocją powiat wydaje rocznie około 160 tys. zł. – Z tej puli 75 tys. zł od razu przeznaczamy na różnego rodzaju dofinansowanie wydarzeń kulturalnych i sportowych w naszym regionie – tłumaczy Marta Suchomska ze świeckiego starostwa. – Do tego dochodzą nagrody starosty. Płacimy też za aplikację mobilną powiatu i utrzymujemy tablice turystyczne przy pasach drogowych – dodaje.
Na początku roku powiat organizował też szkolenie dla podmiotów z branży turystycznej i organizacji pozarządowych, gdzie rozmawiano o nowych możliwościach promowania się.
W tym roku jednym z najpoważniejszych wydatków będzie stworzenie nowej mapy turystycznej powiatu (28 tys. zł). – Ta stara jest już zupełnie nieaktualna – dodaje Karolewska.
KAR